El centenari de Neus Català

neuscat2

Avui fa 100 anys que va nèixer a Guiamets (El Priorat) la Neus Català, l’ùltima supervivent catalana del camp d’externimi nazi de Rabensbrük. La Neus, una dona forta, lluitadora i perseverant que ha dedicat la seva vida a explicar al món l’horror i també la solidaritat viscuda per les dones deportades, que com ella mateixa explica, van ser doblement oblidades. Celebrem, doncs, el centenari de la Neus Català, memòria viva, per no oblidar la història de les que ens han precedit.

“L’àvia va morir amb cent anys. La mare va morir amb cent anys. Jo vinc d’aquesta sang i de la mateixa terra, i no voldria trencar la tradició. Esclar que elles no van passar per la deportació, però la vida m’ha ensenyat a creure en els miracles.
Quan em veig comptant anys endavant, en comptes d’enrere, sento que encara em queda alegria per viure i l’única mort que em preocupa és la de la memòria.”

Un cel de plom de Carme Martí

Si en voleu saber més, us deixem l’entrevista biogràfica que li va fer la Montserrat Roig el 1978:

entrevista neus

Anuncis

Deixa un comentari

